December 7, 2012

Tazkirah Jumaat : 5 Sunnah Nabi yang mudah dilakukan



  • Senyum

Pergi sekolah, pergi pejabat atau keluar dari rumah, mesti kita jumpa orang. Ukirkan senyuman indah untuk mereka tanda mesra. "Kalau kita senyum, Semua orang berjangkit. Bila semua senyum, Dunia tiada penyakit"

  • Menuntut ilmu
"Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad". Menuntut ilmu ada 2 cara. Formal atau tidak formal. Kalau kat sekolah, kira formal. Tak formal pula contohnya macam anda yang sedang baca entry ini. Setiap apa daripada hidup kita adalah ilmu.



  • Sedekah

Bersedekah tak perlu dengan duit yang banyak. Bersedekah juga bukan semata-mata dengan duit. Yang penting bersedekah ke jalan Allah dengan seikhlas hati.

  • Istighfar



  • Baca 3 Qul sebelum tidur
Surah tiga Qul. Al Ikhlas, Al Falaq dan An Nas. Surah yang dah sedia ada dalam ingatan. Mudah.



Dari Amru bin Auf : Rasulullah saw bersabda, “Barangsiapa menghidupkan sunnahku, kemudian (sunnahku tersebut) diamalkan oleh orang lain, maka baginya pahala semisal pahala orang yang mengamalkannya tanpa terkurangi sedikitpun dari pahala-pahala mereka. Barangsiapa berbuat bid’ah, kemudian perbuatannya tersebut diikuti oleh orang lain, maka baginya dosa dan dosa-dosa orang yang melakukannya tanpa terkurangi sedikitpun dari dosa-dosa mereka.”  Sahih Ibnu Majah

No comments:

Post a Comment

Entri terkini

Busuk!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...